Davant nostre tenim una realitat d’aplicacions informàtiques en evolució veloç i constant. Uns ferraments bàsics en un panorama on l’oferta es multiplica al temps que els mitjans pressupostaris i personals dels arxius s’esquifeixen.

És per això i moltes coses més que els arxivers, responsables i treballadors dels arxius hem de conéixer de primera mà aquelles aplicacions que ens poden ser útils, així com promoure el diàleg i la relació amb les empreses i els tècnics informàtics que han de crear i gestionar aquests programes.

Els programes a mida, fets ‘ex-professo’, tenen l’avantatge que s’adapten bé a unes necessitats i requeriments específics i solen tenir inconvenients, com ara el cost inicial, la fiabilitat, el manteniment o la inexistència d’un col·lectiu d’usuaris. Tanmateix, no tots els programes a mida tenen aquests defectes i avui dia gairebé sempre hi ha alguna mena de dependència tecnològica. Cal calibrar, en tot cas, la relació inversió/rendibilitat i qualitat, així com els costos de manteniment.

D’altra banda, dels programes standard hom sol dir que tenen un menor cost, major fiabilitat, un col·lectiu d’usuaris i una millora constant amb les noves versions. Mentre que evidentment, hem d’adaptar els nostres procediments a les seues prestacions més que no al contrari.

A hores d’ara hi ha un conjunt de programes al mercat i a l’administració que ens poden ser útils: entre d'altres Archidoc, Archivo3000, Documentik, Albalá, Baratz, Solutions Documentaires GESTAR, Pandora, o els de l'empresa EVER: Florarchiv es troba al darerre del Sistema d'Arxius Valencians en Xarxa (SAVEX) i també s'utilitza a la Universitat d'Alacant.

Tot això sense entrar en la gran diversitat de tecnologies que ara mateix ens afecten, no solament de software estricte d'arxius sinó de gestió de documents i fluxos de treball, repositoris d'emmagatzemament, repositoris d'entorn web per a difusió, etc, etc.

Alguns arxius han creat aplicacions específiques, pròpies, com ara els municipals d’Alacant, Alcoi o Vila Real, mentre que la Generalitat Valenciana treballa ara en l’eixida del SAVEX a la web, tot intentant aprovar una assignatura que tenim pendent en la normalització descriptiva i informàtica. Sembla que el SAVEX ve a ser un híbrid entre el programa a mida i l’estàndard.

En la jornada que celebrem a Gandia el dia 4 d'abril tindrem ocasió de conéixer de primera mà dues aplicacions que mostren d’un costat la creativitat local i, de l’altre, l’oferta d’un organisme internacional com el Consell Internacional d’Arxius (ICA). El plantejament és el següent:


EL PROGRAMA

Cèrcol: Breu introducció de la gestació del Cercador de Col·leccions, programa de descripció i gestió de materials especials: documentació gràfica (fotogràfica i icònica), sonora, audiovisual, cartogràfica i microfilms. A continuació passarem directament a la pràctica, mostrant les diferents tipologies de fitxes, les taules, la forma d'adjuntar documents a les taules (pdf, imatges o vídeos), els diferents cercadors i la part dels usuaris externs, altes, sol·licituds de documents on-line, etc.

Ica-Atom: El curs té com objecte oferir una visió global sobre el programa ICAAtoM, des de la seva instal·lació i requeriments bàsics, passant per la creació d'un nou fons, obrir una fitxa ISAD(G), els nivells de descripció, crear registres d'autoritat i institucions arxivístiques, cerques, informes i exportació de dades, fins a la seva utilització pràctica a una institució.

EL PROFESSORAT


Blanca Biarge Gallardo

Arxivera i Gestora de documents en Vidimus. Graduada en Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Llicenciada en Humanitats (UIC). , Experta en Auditoria Interna i en Implantació de Sistemes de Gestió de Documents (ESAGED – UAB)

Alberto Biarge Garces,

Director de Vidimus, Consultoria en Arxius i Gestió de documents. Graduat en Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Expert en Seguretat de la Informació (AENOR), Expert en Auditoria de Sistemes de Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Tècnic en Gestió de la Seguretat de la Informació i Protecció de dades (USAL)


José Maria Valera Pibernat 

és Llicenciat en Informàtica (UAB), Màster en Bibliotecas y Servicios de Información Digital (UC3M) i Màster en Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED-UAB). És professor d'informàtica en cursos de Formació Professional (Generalitat de Catalunya, 1992-2014) i també ha impartit cursos per a l'Enginyeria Tècnica en Informàtica i Multimèdia (Escoles Universitàries Gimbernat-UAB, 2001-2008) i en màsters en Multimèdia (UAB, 1997-1998; UNED, 1999-2009). En l'àmbit de
les institucions dedicades a la memòria, ha participat en l'inventari de documentació (DIPSALUT, agost de 2011), com assessor tecnològic en la instal·lació de programari per a la gestió arxivística i en el disseny de projectes de digitalització de documentació (Vidimus, 2012-2014) i com a responsable del Projecte Arxiu Digital dins de la Xarxa d’Innovació del Departament d’Ensenyament (Institut Carles Vallbona, 2011-2012)


Borja Fuster Fuster

Actualment i des de 2004 Borja Fuster ocupa el càrrec de Tècnic Bibliotecari en l’Ajuntament de Potries. Ha compaginat el treball a l’Ajuntament de Potries amb el de Tècnic d’Arxius a l’Arxiu Històric de la Ciutat de Gandia des de 2006 fins a 2014, tot desenvolupant diverses tasques: gestió de fons, inventariat, digitalització, catalogació i gestió de bases de dades. Borja Fuster té un Postgrau Universitari Especialista en Arxivística i és Llicenciat en Geografia e Història per la UNED. Ha participat en diverses publicacions, entre elles 'L’Arxiu Municipal de Gandia: Història i Guia' (2007), El món de Gonçal Castelló: jornada d’homenatge, Gandia ( 2010), Documentació digital i memòria històrica, caçant fantasmes?. VII Jornades de l’Associació d’Arxivers i Gestors de Documents Valencians (2013). Ha participat en el disseny i la gestió quotidiana del programa Cèrcol.

Juan Ángel Gómez Aguinaga
El seu projecte actual està en la productora Adarve, creada l'any 2008. Coneixedor del mitja audiovisual, Juan Àngel Gómez es va iniciar en la televisió local de Gandia l'any 1988. Dos anys després formaria part del departament d'informatius de la televisió autonòmica, Canal 9. Va ser realitzador, coordinador i director de programes com Dossiers, Entre Setmana, Cartell de Bous, A la Babalà, Cap i Cua, Proa al 2007, Espai Taurí o Llums en el Cavallet. Inicialment, Adarve Producciones va centrar la seua activitat en la producció de programes per a RTVV però en els darrers anys ha diversificat els seus productes per a empreses privades, institucions públiques, museus, grans corporacions i constructores d'infrastructures espanyoles i internacionals. En paral·lel ha creat VIDEOTECA VALENCIA, www.videotecavalencia.es i un banc propi d'imatges: www.bancoaudiovisual.es. Adarve Producciones ofereix serveis relacionats amb la producció audiovisual, la conversió de formats i la gestió i l'arxiu d'imatges. Des de fa 20 anys assessora l'Arxiu Municipal de Gandia en tot allò relatiu a la gestió d'imatges.