jueves, 27 de marzo de 2014
LES APLICACIONS INFORMÀTIQUES I ELS ARXIUS
Davant nostre tenim una realitat
d’aplicacions informàtiques en evolució veloç i constant. Uns ferraments bàsics
en un panorama on l’oferta es multiplica al temps que els mitjans
pressupostaris i personals dels arxius s’esquifeixen.
És per això i moltes coses més
que els arxivers, responsables i treballadors dels arxius hem de conéixer de
primera mà aquelles aplicacions que ens poden ser útils, així com promoure el
diàleg i la relació amb les empreses i els tècnics informàtics que han de crear
i gestionar aquests programes.
Els programes a mida, fets
‘ex-professo’, tenen l’avantatge que s’adapten bé a unes necessitats i
requeriments específics i solen tenir inconvenients, com ara el cost inicial, la
fiabilitat, el manteniment o la inexistència d’un col·lectiu d’usuaris.
Tanmateix, no tots els programes a mida tenen aquests defectes i avui dia
gairebé sempre hi ha alguna mena de dependència tecnològica. Cal calibrar, en
tot cas, la relació inversió/rendibilitat i qualitat, així com els costos de
manteniment.
D’altra banda, dels programes
standard hom sol dir que tenen un menor cost, major fiabilitat, un col·lectiu
d’usuaris i una millora constant amb les noves versions. Mentre que
evidentment, hem d’adaptar els nostres procediments a les seues prestacions més
que no al contrari.
A hores d’ara hi ha un conjunt de programes al mercat i a l’administració que ens poden ser útils: entre d'altres Archidoc, Archivo3000, Documentik, Albalá, Baratz, Solutions Documentaires GESTAR, Pandora, o els de l'empresa EVER: Florarchiv es troba al darerre del Sistema d'Arxius Valencians en Xarxa (SAVEX) i també s'utilitza a la Universitat d'Alacant.
Tot això sense entrar en la gran diversitat de tecnologies que ara mateix ens afecten, no solament de software estricte d'arxius sinó de gestió de documents i fluxos de treball, repositoris d'emmagatzemament, repositoris d'entorn web per a difusió, etc, etc.
Tot això sense entrar en la gran diversitat de tecnologies que ara mateix ens afecten, no solament de software estricte d'arxius sinó de gestió de documents i fluxos de treball, repositoris d'emmagatzemament, repositoris d'entorn web per a difusió, etc, etc.
Alguns arxius han creat
aplicacions específiques, pròpies, com ara els municipals d’Alacant, Alcoi o Vila Real, mentre que
la Generalitat Valenciana treballa ara en l’eixida del SAVEX a la web, tot
intentant aprovar una assignatura que tenim pendent en la normalització
descriptiva i informàtica. Sembla que el SAVEX ve a ser un híbrid entre el
programa a mida i l’estàndard.
En la jornada que celebrem a
Gandia el dia 4 d'abril tindrem ocasió de conéixer de primera mà dues aplicacions que mostren d’un
costat la creativitat local i, de l’altre, l’oferta d’un organisme internacional
com el Consell Internacional d’Arxius (ICA). El plantejament és el següent:
EL PROGRAMA
Cèrcol: Breu introducció de la gestació del Cercador de Col·leccions,
programa de descripció i gestió de materials especials: documentació gràfica
(fotogràfica i icònica), sonora, audiovisual, cartogràfica i microfilms. A
continuació passarem directament a la pràctica, mostrant les diferents
tipologies de fitxes, les taules, la forma d'adjuntar documents a les taules
(pdf, imatges o vídeos), els diferents cercadors i la part dels usuaris
externs, altes, sol·licituds de documents on-line, etc.
Ica-Atom: El curs té com objecte oferir una visió global sobre el
programa ICAAtoM, des de la seva instal·lació i requeriments bàsics, passant
per la creació d'un nou fons, obrir una fitxa ISAD(G), els nivells de
descripció, crear registres d'autoritat i institucions arxivístiques, cerques,
informes i exportació de dades, fins a la seva utilització pràctica a una
institució.
EL PROFESSORAT
Blanca Biarge Gallardo
Arxivera i Gestora de documents en Vidimus. Graduada en Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Llicenciada en Humanitats (UIC). , Experta en Auditoria Interna i en Implantació de Sistemes de Gestió de Documents (ESAGED – UAB)
Arxivera i Gestora de documents en Vidimus. Graduada en Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Llicenciada en Humanitats (UIC). , Experta en Auditoria Interna i en Implantació de Sistemes de Gestió de Documents (ESAGED – UAB)
Alberto Biarge Garces,
Director de Vidimus, Consultoria en Arxius i Gestió de documents. Graduat en Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Expert en Seguretat de la Informació (AENOR), Expert en Auditoria de Sistemes de Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Tècnic en Gestió de la Seguretat de la Informació i Protecció de dades (USAL)
Director de Vidimus, Consultoria en Arxius i Gestió de documents. Graduat en Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Expert en Seguretat de la Informació (AENOR), Expert en Auditoria de Sistemes de Gestió de Documents (ESAGED – UAB), Tècnic en Gestió de la Seguretat de la Informació i Protecció de dades (USAL)
és Llicenciat en Informàtica (UAB), Màster en Bibliotecas y Servicios de Información Digital (UC3M) i Màster en Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED-UAB). És professor d'informàtica en cursos de Formació Professional (Generalitat de Catalunya, 1992-2014) i també ha impartit cursos per a l'Enginyeria Tècnica en Informàtica i Multimèdia (Escoles Universitàries Gimbernat-UAB, 2001-2008) i en màsters en Multimèdia (UAB, 1997-1998; UNED, 1999-2009). En l'àmbit de
les institucions dedicades a la memòria, ha participat en l'inventari de documentació (DIPSALUT, agost de 2011), com assessor tecnològic en la instal·lació de programari per a la gestió arxivística i en el disseny de projectes de digitalització de documentació (Vidimus, 2012-2014) i com a responsable del Projecte Arxiu Digital dins de la Xarxa d’Innovació del Departament d’Ensenyament (Institut Carles Vallbona, 2011-2012)
Borja Fuster Fuster
Juan
Ángel Gómez Aguinaga
El seu projecte actual està en la productora Adarve, creada l'any 2008. Coneixedor del mitja audiovisual, Juan Àngel Gómez es va iniciar en la televisió local de Gandia l'any 1988. Dos anys després formaria part del departament d'informatius de la televisió autonòmica, Canal 9. Va ser realitzador, coordinador i director de programes com Dossiers, Entre Setmana, Cartell de Bous, A la Babalà, Cap i Cua, Proa al 2007, Espai Taurí o Llums en el Cavallet. Inicialment, Adarve Producciones va centrar la seua activitat en la producció de programes per a RTVV però en els darrers anys ha diversificat els seus productes per a empreses privades, institucions públiques, museus, grans corporacions i constructores d'infrastructures espanyoles i internacionals. En paral·lel ha creat VIDEOTECA VALENCIA, www.videotecavalencia.es i un banc propi d'imatges: www.bancoaudiovisual.es. Adarve Producciones ofereix serveis relacionats amb la producció audiovisual, la conversió de formats i la gestió i l'arxiu d'imatges. Des de fa 20 anys assessora l'Arxiu Municipal de Gandia en tot allò relatiu a la gestió d'imatges.